איך יוצרים שינוי התנהגות אמיתי, למה חשוב להתחיל לחנך לשמירה על ערכי סביבה בגיל צעיר ומיהם השגרירים של הסביבה? מנהלת המרכז ללימודי סביבה ד"ר אורלי רכטמן בראיון על מרץ ועשיה

שנת הלימודים תשע"ה כבר בשיאה, ובמרכז ללימודי סביבה של המועצה לישראל יפה מורגשת תכונה רבה – מדריכי המרכז עסוקים בהטמעת ערכים ומסרים סביבתיים במאות בתי ספר, ארגונים ומוסדות חינוך ברחבי הארץ. שנת הלימודים הזו עומדת בסימן נושאי אנרגיה, משבר סביבתי, קיימות וסילוק פסולת אלקטרונית, העמקה והרחבה של תכניות חקר והרחבת הפעילות בקרב הקהלים שונים, בהם המגזר הערבי. כיצד מלמדים סביבה וקיימות בצורה חווייתית ומעניינת, שתותיר חותם ותוביל לשינוי אמיתי? ד"ר אורלי רכטמן, מנהלת המרכז ללימודי סביבה מסבירה:

"המטרה שלנו אינה העברת תכנים וידע, אלא העברת המודרך דרך תהליך בן ארבעה שלבים: רכישת ידע בסיסי, פיתוח מודעות לבעיות סביבתיות ודרכים לפתרונן, שינוי התנהגות אישי של המודרך בהתנהלותו בחיי היומיום והפיכת המודרך לסוכן שינוי התנהגות ביחס לסביבה, בקרב סביבתו המידית והקרובה. על מנת ליישם תהליך עמוק זה פיתחנו שיטות הדרכה המתבססות על כלים ועזרי המחשה ייחודיים שמנחילים למידה מעוררת סקרנות, חווייתית, אינטראקטיבית, אטרקטיבית ובעיקר – מיישמת ידע ועקרונות להתנהגות באמצעים פעילים".

מנהיגות לקיימות ירוקה

לדברי ד"ר רכטמן, קיימת חשיבות מכרעת לחשיפת ילדים לנושאי הסביבה כבר בגיל צעיר:  "בדרך כלל, ילדים יתנהגו בדרך בה נחנך אותם. בגיל הרך הם לומדים דרכנו את העולם – אנו מתווכים להם אותו ומלמדים אותם מיומנויות בסיסיות בהתנהלות חברתית. לכן, ככל שנקדים להכניס את אורח החיים המקיים לסל החניכה של הילדים הצעירים, כך נשפר את התנהלותם ביחס לסביבה כבוגרים. בשלבים אלו אפשר להטמיע מושגי בסיס, אך בעיקר התנהגויות".

פעילויות המרכז נבנות בהתאמה לקהל יעד מגוון וגילאים שונים: "אנו מאמינים בהעברת מכלול שלם של תכנים לכל הגילאים, בהלימה למיומנויות הקוגניטיביות והדידקטיות של כל שכבת גיל. התכניות של המרכז ללימודי סביבה בנויות בדגם הספירלה, כשכל נושא מונחל בתחילה ברמת בסיס וככל שמתקדמים בגילאים אנו מרחיבים את המעגלים, מעמיקים את התכנים, מעלים את רמת המורכבות והמיומנויות הנדרשות".

מנהיגות לקיימות ירוקה

"מטפחים את השגרירים"

בחוד החנית של המרכז ללימודי סביבה ניצבים מדריכי המרכז, אשר מגיעים לשטח, פוגשים את הקהל פנים אל פנים, ומעבירים להם חוויה משמעותית ומעשירה. רובם אקדמאים בתחומי הגיאוגרפיה, מדעי הסביבה או מדעים, עם רקע בחינוך והוראה. מדריכי המרכז עוברים הכשרה מקיפה ויסודית ועומדים בתהליכי הערכה, בקרה ומישוב מובנים.

"מדריכי המרכז ללימודי סביבה הם השגרירים של המועצה לישראל יפה", מסבירה ד"ר רכטמן. "מאחר ופנינו מופנות להנחלת שינוי התנהגותי של החברה בישראל ביחס לסביבה, פעילות המדריכים נושאת חשיבות עליונה ואנו משקיעים רבות בטיפוח שגרירינו".

מנהיגות לקיימות ירוקה

שנת הלימודים הנוכחית מהווה עוד נדבך בדרך להטמעת שינוי אמיתי באופן בו תופס הציבור הישראלי את הסביבה ואת תפקידו בשמירה עליה: "אנו פועלים להובלת שינוי מהותי בדפוסי ההתנהגות ועמדות הציבור ביחס לסביבה", מסכמת ד"ר רכטמן. "זאת באמצעות חינוך סביבתי, שהוא האמצעי היעיל ביותר ליצירת שינוי עמוק בעמדות הציבור ובאורח החיים. המרכז ללימודי סביבה שם דגש על פיתוח מודעות להיבטים סביבתיים, שינוי התנהגותי ויצירת סוכני שינוי בקהילה. שאיפתנו היא להמשיך להיות גורם מוביל בתחום החינוך הסביבתי בישראל, ומודל לעשייה בתחום זה".

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s